zaterdag, juli 07, 2007

Leuk

Er zijn weinig dingen die alleen maar leuk zijn. "Alleen leuk" bestaat waarschijnlijk niet. Het verradelijke is namelijk dat je de vervelende kanten in de loop der tijd een beetje weg gumt. Dat zal de mens wel eigen zijn. Zo denk ik bij een dagje aan het strand aan zon, zee en zwemmen. Niet aan die derdegraads verbrandingen en de bijbehorende blaren die je daar bij het zonnen kan oplopen.
Ook aan pretparken heb ik voornamelijk goede herinneringen. Toch zweefde ik een keer al kotsend in de Octopus, een wild draaiende attractie in Shetland Ponypark.
En dierentuinen, die zijn toch ook alleen maar leuk? Waar kan je anders olifanten, leeuwen en gorilla’s in het echt zien rondlopen? De vrouw die een paar weken geleden een zwaar gefrustreerde Bokito achter zich aan kreeg weet inmiddels dat zelfs een dierenpark bezoeken niet alleen maar positieve herinneringen oplevert.
Zo was ik vandaag, in Burgers Dierenpark, die momenten vergeten dat je in een hok staat te turen, waar volgens het bordje een kangoeroerat , in zou moeten zitten. De eerste paar seconden denk je dan dat je de enige bent die niets ziet, want je staat er niet alleen. Nee, er staan nog minstens tien andere mensen in het hok te turen die denken dat het beestje heel goede schutkleuren heeft of dat ie misschien even achter een rots ligt te slapen.
Dierentuinen zijn tegenwoordig zo diervriendelijk dat ze de beesten een lekker ruim hok geven. Zo ruim dat ze alle gelegenheid hebben om zich even in alle rust terug te trekken en dat doen ze vervolgens dan ook 80 procent van de tijd. Geef ze eens ongelijk, als er hier elke dag mensen met hun neus tegen het raam van de keuken naar binnen staan te kijken, ga ik ook boven zitten.
Dus dat dagje naar Burgers Zoo was best leuk hoor. De bush, de desert en de mangrove; hartstikke knap gedaan, maar ik miste toch de dieren een beetje. De volgende keer moeten ze even een schop onder de kont krijgen. Voor de zeventien euro vijftig wil ik namelijk wel een beetje geëntertaind worden.

Labels:

5 Comments:

  • Johan Cruijff riep ooit wat over dit verschijnsel;-)! Maar het is toch beter dan Artis waar die tijgers in hele kleine hokjes zitten (tenminste neem aan dat dat nog steeds het geval is). Zielig.

    By Anonymous Anoniem, at 08 juli, 2007  

  • Je hebt het weer mooi beschreven Ari. Ik ga niet naar Artis, zonde van m'n geld.

    By Anonymous Anoniem, at 08 juli, 2007  

  • Bezoek een ouderwetse dierentuin (artis bijvoorbeeld): dieren gegarandeert!

    By Blogger Zeppo, at 09 juli, 2007  

  • Zo gingen wij laatste keer in NL ook naar Burgers, maar maakten de fout om de meest direkte route naar de speeltuin te kiezen. Daarna wilde onze kleine niet meer de rest van het park zien. Dat was dus een duur speeltuin bezoek.

    By Anonymous Anoniem, at 16 juli, 2007  

  • Ik herken dat 'leuk-gevoel'. Het valt me op dat velen, net na hun reis haast euforisch doen. Maar als aandachtige luisteraar hoor ik vaak maanden later ook het minder leuke van de vakantie.

    By Anonymous Anoniem, at 22 juli, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader